Przejdź do treści

ROZDANIE 24

Kontrakt – 2 pik z ręki S. Wist 2 trefl. E bierze Asem i odwraca W pik. Jak rozegrasz?

Odp. Puszczamy. Drugiego pika bijemy asem. Impasujemy karo (Dama musi być pod impasem, jeśli chcemy wygrać kontrakt/. Ale wychodzimy do stołu 7 karo. Zostawiamy 4 karo na ewentualne dojście do stołu. I przebijamy trefla. Wracamy i ponownie przebijamy trefla…

ROZDANIE 23

S rozgrywa 7 karo. Wist 6 karo. Jak rozegrasz? Co zagrasz w drugiej lewie?

Odp. Musimy zaplanować naszą rozgrywkę kilka ruchów do przodu – kluczem do wygrania w tym rozdaniu jest wyrobienie lewy pikowej, na którą wyrzucimy przegrywającego trefla. Musimy również przebić trzy kiery w dziadku, co wymaga odpowiedniego planu rozgrywki. Zaczynamy od Asa kier.

ROZDANIE 22

Wist 9 karo, S rozgrywa 6 BA.

Odp. Należy pobić a karo. Najpierw sprawdzamy szansę w kierach. Blotka kier do Waleta. E bierze damą, i odchodzi np. w karo. Bierzemy. As kier, Król kier i jak spada 10 kier to już mamy 12 lew. Jeśli nie, to impasujemy pika.

ROZDANIE 21

Jesteś na pozycji W.

Twoja ręka: ♠K982, AW76,98,♣W106

Co licytujesz?

 Odp. 3 kier. Mixed raise.

ROZDANIE 20

Jesteś na pozycji W.

Twoja ręka: ♠W83, 63,DW8,♣DW964

W co wistujesz?

 Odp. 3 kier. Wistujemy w kolor partnera, zwłaszcza kolor wejścia.

ROZDANIE 19

Kontrakt 6 pik z ręki S. Wist królem kier. Jak rozegrasz?

Odp. Należy pobić 8 pik. Musimy mieć dojście do stołu, na wypadek złego podziału trefli. Jeśli E ma piątego Waleta trefl – uda się wyimpasować.

ROZDANIE 18

Kontrakt 3 pik

Wist D karo. Jak rozegrasz?

Odp. Pobić Asem! Zgrać Asa i Damę kier, wrócić karem do ręki.
Na Króla kier zrzucić małe karo, karo przebić 10 pik.
Oddajemy tylko 2 piki i 2 trefle.

ROZDANIE 17

Jako W masz kartę:

♠ KW7 DW1098 AKW ♣53

W co wistujesz?

Odp. A Rozgrywający na pewno ma długie trefle i zatrzymanie kier. Mamy szansę obłożyć kontrakt przez piki lub kara.
Wistujemy Asem karo i patrzymy na zrzutkę Partnera.

ROZDANIE 16

Jako W masz kartę i wistujesz: ♠ 653, KD7, D7652, ♣ D8.

Odp.: K

Na BA wist w najdłuższy. Jednak ta licytacja nie zachęca do wistu w najdłuższy kolor. Tu musimy zawistować agresywnie. Tu wystarczy As i walet lub jeden honor u Partnera i boczne dojście.
/wg książki „Pierwszy wist” M. Lawrence/

ROZDANIE 15

Wist 10 kier. S gra 4 pik.
  1. Bijemy Asem
  2. 5 pik do Asa pik
  3. 3 pik do Waleta pik
  4. Dama trefl – 2 trefl
  5. 3 trefl – A trefl
  6. 6 trefl – 9 pik
  7. 10 pik – Dama pik
  8. K trefl – Walet kier
  9. 7 trefl – 2 karo
  10. 3 karo –

Jeśli As jest u E to mamy 11 lew, jeśli nie to 10 -czyli kontrakt wygrany.

ROZDANIE 14

Jesteś na pozycji W, masz kartę: ♠ K1032,
A75,  92, ♣ 9862. W co wistujesz?

Prawidłowy – przynajmniej w teorii – wist narzuca się z całą oczywistością. Można do niego dojść        w procesie eliminacji. Trudno wyobrazić sobie atak gorszy niż A♥. Wist ten pomaga rozgrywającemu wyrobić kolor dziadka i dokonać niezbędnych wyrzutek. Niewiele lepiej wypada ocenić wist atutowy. Miałby on jakiś sens jedynie wobec braku lepszych rozwiązań. A przecież mamy do dyspozycji znacznie lepszy atak. Jeśli chodzi o trefle, to musiałby się zdarzyć cud, żeby wist w ten kolor doprowadził do wyrobienia lewy. Pozostają piki. Wyjście w ten kolor stwarza szansę wyrobienia forty, którą będzie można odegrać po dojściu na A♥. Co musimy zastać u partnera, by to się powiodło? Zaledwie damę pik. W sumie dość skromne życzenie.
/wg książki „Pierwszy wist” M. Lawrence/

ROZDANIE 13

Założenia: obie po partii. Rozpoczyna przeciwnik odzywką: 1 trefl. Partner: 1 kier. Drugi przeciwnik: 1 BA.

Masz kartę: ♠ KW654,  D8,  D98, ♣ 542. Co licytujesz?

Odpowiedź: pas

ROZDANIE 12

Licytacja jednostronna. Kontrakt – 4 pik. Rozgrywa E.
Wist dziesiątką kier. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Bijemy Asem. By wygrać ten kontrakt, musimy przebić jedno karo w stole. A więc nie ściągamy atutów.
Od razu blotka do Asa karo i małe karo.
Jeśli przeciwnik weźmie i wyjdzie w pika,
bierzemy na ręce i znowu oddajemy karo.
Nawet jeśli ponownie przeciwnik wyjdzie w pika,
to weźmiemy na ręce i czwarte karo przebijemy królem pik.
Tak weźmiemy 10 lew.

ROZDANIE 11

Jesteśmy w korzystnych założeniach. Rozpoczyna nasz Partner odzywką: pas. Prawy przeciwnik licytuje: 3 pik. Masz kartę: ♠ 7,  K1093,  K63, ♣ AKW95. Co licytujesz?

Odpowiedź: KONTRA

ROZDANIE 10

S rozgrywa 6BA. W był w licytacji kierami. Wist od W D. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Bijemy Asem. Ściągamy sześć trefli wyrzucając z ręki trzy trefle, pika i dwa kara. Obserwujemy zrzutki W. Widzimy, że W miał 6 kierów i 4 piki. Pozostały mu trzy kiery, trzy piki i jedno karo. Ściągamy Asa karo, króla kier i wpuszczamy W kierem.

ROZDANIE 9

W rozgrywa 5♣ z kontrą. N był w licytacji kierami. Kontrę dał S. Wist od N – D. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Bijemy K kier. Gramy Asa i Króla pik. Blotka do A kier. Walet trefl wkoło, S dokłada blotkę, N dokłada 2karo. 10 trefl wkoło i S znowu nie podkłada Króla. Blotkę pik przebijamy, kiera przebijamy ostatnim treflem i znowu pika przebijamy. W ręku pozostało nam: dwa kara i AD trefl. Wychodzimy karem i… oddajemy tylko dwa kara.

ROZDANIE 8

Gramy w turnieju na maksy. Kontrakt: 6♠. Rozgrywa E. Wist K. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Króla kier bijemy Asem. Jeśli piki dzielą się 3-2, to nie ma żadnego zagrożenia. Jeśli jednak 4-1 /czwarty W/ to zakładamy,
że jest w ręku N. Jeśli S ma czwartego Waleta to nie mamy szans. Blotka pik do Asa pik. Ściągamy Asa i króla karo. Blotka pik do króla. S nie dokłada pika:). Na damę karo wyrzucamy kiera. Blotka pik do 10 pik. Ściągamy ostatniego atuta damą pik wychodzimy blotką trefl do damy trefl na stole. I król trefl jest jedyną lewą przeciwników.

RODANIE 7

Partner otwiera 2 trefl /precision/

Masz kartę: ♠D10752, K10643, W, ♣W2

Co licytujesz?

Odpowiedź: 2

ROZDANIE 6

Na linii WE należy zagrać 7 karo lub 7 BA. Licytacja jest jednostronna, rozpoczyna gracz W. Jaką proponujesz licytację?

Odpowiedź: Do szlema raczej trudno jest się dolicytować ale szlemika bez problemu. W rozpoczyna 1♣, E – 1♠, W – 3, E – 4, W – 4 i E pyta się o asy i decyduje na szlemika. Agresywny gracz zalicytuje szlema.

ROZDANIE 5

Na linii WE należy zagrać 6 kier. Licytacja jednostronna, rozpoczyna gracz W. Jaką proponujesz licytację?

Odpowiedź:

  • 1 kier – 1 pik
    2 kier – 3 trefl
    3 kier – 4 karo (uzgadnia kiery)
    4 pik – 4 BA
    5 BA – 6 kier



ROZDANIE 4

Jesteś po partii. Przeciwnicy przed. Na otwarciu masz kartę: ♠Kx, AKxxxxx, xx, ♣xx. Co licytujesz?

Odpowiedź: 1 kier

ROZDANIE 3

Co powinien zalicytować S?

Odpowiedź: 3 karo /karta inwitująca/. Nie wyklucza 5 pików.

ROZDANIE 2

Jak rozumiesz 2 BA?

Odpowiedź 1 eksperta: Dwukolorówka /trefle i kara, trefle i kiery lub kara i kiery/.
Odpowiedź 2 eksperta: Młode.

Najlepiej ustalić z Partnerem.

ROZDANIE 1

Nie gramy szlemika? Kto zawinił?

Odpowiedź: 4 pik to pewne nadwyżki. Mamy wszystkie pasujące wartości do karty Partnera, licytujemy 4 BA – Blackwood.